szerda, szeptember 19

KOBEZ - CENTER MEMOIRE DU CORPS - Hhouaka (A) méhcsípés / Hhouaka (A) înțepătură de albină

Utazásra hív az előadás, de nem erőlteti rád, hogy vele tarts. Sőt. Nem is velük kell menni azt hiszem, hanem egyedül. Az alkotók csak kifeszített időt és gondolatébresztő atmoszférát teremtenek hozzá, hogy oda utazhass magadban, az emlékekben, az emberekben, amerre épp akarsz. (kata)

Mégcsak nem is kiálthatok, követlek szívdobogva, merészen ellököm magam, megkaplak és ledoblak – mondja Pilinszky a Trapéz és korlátban. Az előadás forgatókönyveként is olvasható az elhangzó és kivetített vers, hiszen a sorok pontosan leírják Varga Heni és Döbrei Dénes mozdulatait. Kegyetlen, néma tornának nevezi a költő e hajszát – ilyen az előadás is.

Kegyetlen, mert folyton feszegeti a néző tűréshatárait. Hová tesszük az elvárásainkat, ha az első öt percben a színészek csak mozdulatlanul néznek minket? Néma torna, mert a mozgás és a hang külön érvényesül. A táncosok és a zenészek saját világot teremtenek, külön utaznak. A tánc, a zene és a szöveg párhuzamosan működik, a végén mégis jól összeköti ezeket Pilinszky hangja. (deka)

Az előadás által használt elemek mindegyike (zene, tánc, látvány) külön-külön kísérletező jelleggel bír. Mégis egymás mellé téve az erős formákat, nem kiégetik egymást, hanem egymásra támaszkodva összeolvadnak. A tánc és a tánc által illusztrált szimbólumok gyengédségét az éles, dübörgő, zajos hangok nem ellenpontozzák, hanem kiemelik az érzékenység mély, sötét oldalát is. Finoman idézik belénk az elemit. Az előadás emlékeztet. A bőröndben megjelenik a föld, kezüket és arcukat mártják benne, emlékezés a hovatartozásra. Erre épül az otthon, a mindennél elemibb földre. (réka)

HhouAka(A) – Înţepătură de albină – un spectacol de teatru-dans al celor de la Kobez Centre Memoire du Corps din Toulouse, de unde am plecat de acolo de parcă tocmai aş fi fost… înţepată de o albină. Motivația o reprezintă ușoara agitație și fiorul provocate de un sunet născut brut, pe scenă, aflat în contrapunct cu momente de dans abstract, lipsit de coerență coregrafică. Ideea de experiment cu un public solicitat să recepteze altfel începutul unui spectacol prin ilustrarea a 10 minute de întuneric, « umplut » cu sunete de metal, tocuri, fermoare, sticle care se sparg a fost una îndrăzneață. Sunetele continuă și după ce lumina dezvăluie chipurile nemișcate a doi actori. În clipa următoare, cei care au facut zgomotele încep să asigure cadrul sonor (format din instrumente improvizate) pentru perechea care, din pasivă, începe să urmeze în dans sunetul produs. De subliniat este emoția estetică care se naște când vezi ce obiect produce un sunet, dar acel sunet este asociat cu un altul într-un mod creativ. O situație puternic exploatată vizual a fost bărbatul-marionetă/femeia-marionetă, creată cu ajutorul a două trapeze improvizate pe care personajele ce au asigurat fundalul sonor le mânuies,asemeni unor maeștri păpușari.Asociată unui poem (Trapez și limită de János Pilinszky) despre pierderea iubitei trapeziste, momentul e unul bine costruit.(elisa)


Ha az elejétől nem fog meg az előadás, „lekésed a járatot”. Ha nem adod be a derekad, lemaradsz. Ez viszont nehéz, hiszen nagyon elvont, szokatlan eszközökkel dolgoznak az alkotók: hangokkal, zajokkal, fényekkel, megfoghatatlan mozgásvilággal, képekkel, szimbólumokkal. Ez az elvontság könnyen visszatetszést kelthet, elutasítást, így maximum rácsodálkozhat a néző az előadás többi részére. Talán több fogódzót kellene adni a nézőnek, kicsit segíteni abban, hogy befogadjon és akarja az előadást. (kata)

A szimbolikus elemek közül kilóg a tál víz és a benne úszkáló papírhajó. A többi elemhez képest túlságosan egyértelművé válik ez a kellék az utazás motívumához. (réka)

Sok metaforát használ az előadás. . Talán, ha az alkotók kevesebb eszközzel dolgoznának, és azokat jobban kifejtenék, a közönség előadásról alkotott képe is letisztultabb lehetne. (deka)

Din descriere, spectacolul își dorește să transmită itinerariul unei călătoriei unui grup de 4 prieteni, dar realizarea acestui gând este precară. Lipsește atenția la detalii și interesul pentru o receptare cât mai clară din partea publicului. Dacă scopul a fost ermetismul personajelor și a relațiilor dintre ele, atunci a fost atins. Dar dacă ideea că pământul devine un suvenir nu este ajutată de alte obiecte-simbol, momentul riscă să devină confuz. Un alt aspect negativ este lipsa de coordonare în unele momente dintre echipa tehnică și colegii lor actori, ceea ce a făcut ca, de exemplu, ideea de “time travel” de după paravanul din plastic, să nu se vadă cum ar fi trebuit.(elisa)


Miért ez a nyugtalanság? Miből adódik és miért szükséges az előadásban? Nem túl erős? (kata)

A zene követi a táncot vagy a tánc a zenét? Hogyan sikerül fenntartani az egyensúlyt? (réka)

Mi van, ha az első percekben lemarad a néző? Nem lehetne az erős kezdést fokozatosan felvezetni, a közönséggel megszoktatni ezt a számára idegen nyelvezetet? (deka)

Nu este clară nevoia de a implica personajele care au asigurat sunetul.De ce au fost ele introduse ?(elisa)



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése